Garsonum nerede? İngiltere’deki Restoranlar Brexit’ten Sonra Personel İçin Kapışıyor.

urfali

Global Mod
Global Mod
LONDRA – Jordan Frieda, üç İtalyan restoranı için garson ve mutfak işçisi bulmakta zorlandığını biliyordu. Ancak krizin derinliği, diğer restoranlardan insanları cezbetmek için bir işe alım görevlisi tutana kadar netleşmedi. Temsilcisinin bir gün içinde tipik olarak temas kurduğu 100 kadar kişiden dördünden daha azının yanıt verdiğini ve genellikle yalnızca birinin deneme vardiyası için gelmeyi kabul ettiğini hatırladı.

Kısa bir süre ünlü şef Gordon Ramsay’in yanında çalışan, aktörden restoran işletmeciliğine geçen iyi bağlantıları olan Bay Frieda, “Covid’den daha kötü, enerji maliyetlerinden daha kötü,” dedi. “Restoran kariyerimin en travmatik olayı oldu. Kesinlikle yıkıcı, dönüştürücü bir olay oldu.”

Bay Frieda yalnız değil. Londra genelindeki restoranlarda o kadar az personel var ki, çalışma saatlerini kısaltmak zorunda kaldılar, haftanın bazı günleri kapandılar ve aşırı durumlarda kapılarını tamamen kapattılar. Şehrin bir zamanlar gelişen yemek ortamı, koronavirüs pandemisi ve yükselen enerji fiyatlarından da zarar görmüş olsa da, işgücü sıkıntısı neredeyse tamamen Brexit’in bir sonucudur – İngiltere’nin Avrupa Birliği’nden ayrılmasının ekonomisini nasıl yeniden şekillendirdiğinin çarpıcı bir örneği.


Londra restoranları İtalya, İspanya ve Yunanistan’dan çok sayıda garson, şef ve barmen işe alırdı. Bu yetenek havuzu, Britanya’nın Avrupa Birliği’nden emeğin serbest dolaşımını sona erdirmesinden bu yana kurudu. Yakın tarihli bir sektör araştırmasına göre, Britanya’nın konaklama endüstrisindeki işlerin yaklaşık yüzde 11’i boşken, daha geniş ekonomi için bu oran yüzde 4’tür.

Padella’nın yöneticisi ve ortak sahibi Jordan Frieda, “Brexit bir felaket oldu” dedi. Kredi… The New York Times için Mary Turner

Doldurulamayan birden fazla iş olduğundan, Bay Frieda başlangıçta restoranlarının açık olduğu günleri yediden beşe indirdi. Aşçılarının çalıştığı çift vardiyayı ortadan kaldırdı. Ancak işçilik maliyetleri yüzde 10 arttığı için fiyatlarını yükseltmek zorunda kaldı ve restoranlarının uzun vadeli geleceği hakkında endişeleniyor.

Bir de insan kaybı var. Akdeniz ülkelerinden gelen birçok genç için Londra’daki bekleme masaları birkaç yıldır bir geçit töreni olmuştu. Frieda, “Brexit ekonomik, kültürel, kişisel ve diğer her açıdan bir felaket oldu” dedi.

Ülke ciddi bir ekonomik krize girerken, Brexit ile ilgili pişmanlık son aylarda arttı. Anketler, Britanyalıların açık bir çoğunluğunun artık ayrılma oylamasının bir hata olduğuna inandığını gösteriyor. İngiliz Ticaret Odaları tarafından hazırlanan yeni bir rapor, üyelerinin yarısından fazlasının İngiliz Kanalı boyunca ticaret yapmakta sorun yaşadığını söyledi. Yine de Brexit’in olumsuz etkisini ölçmek, çok sayıda karışıklığın olduğu bir zamanda zor olabilir.

İngiltere’nin durgun üretkenlik gibi bazı ekonomik sıkıntıları, bloktan ayrılma kararından önceye dayanıyor. Enflasyon gibi diğerleri birçok ülkeyi etkiliyor. Manşet göçmenlik istatistikleri yanıltıcı bir tablo çizebilir: İngiltere’ye net göç, geçen Haziran’da sona eren 12 ayda rekor bir 504.000’e ulaştı, Ukrayna ve Afganistan’dan gelen mültecilerin yanı sıra Hong Kong’dan gelen İngiliz denizaşırı pasaport sahipleri tarafından arttı.


Yine de AB vatandaşlarına gelince, aynı dönemde 51.000 net çıkış oldu ve bunlar genellikle restoran personeli olan insanlar.

Birçok İngiliz, ülkeleri 31 Ocak 2020’de Avrupa Birliği’nden ayrıldığında bunu kutladı, ancak son aylarda vicdan azabı arttı. Kredi… The New York Times için Mary Turner

Tasarım gereği, Britanya’nın Brexit sonrası göç politikası, Avrupa ülkelerinden gelen düşük vasıflı göçmenlerden Güney Asya ve Afrika’dan gelen daha yüksek vasıflı insanlara doğru hareket ederek, yeni gelenlerin doğasını ve kaynağını değiştirdi.

Kings College London’da ekonomi ve kamu politikası profesörü olan Jonathan Portes, “İşgücü kıtlığı yeni sistemin bir özelliğidir” dedi. İngilizlere misafirperverlik gibi sektörlerde işler açarak, hükümetin amacının “Birleşik Krallık’ta ikamet eden işçiler için daha yüksek üretkenlik, ücretler ve daha fazla eğitim” sağlamak olduğunu söyledi.

Ancak risk, dedi, işçi eksikliğinden mustarip şirketler üretimlerini ve istihdamlarını basitçe azaltacaklar. UKHospitality ve British Beer and Pub Association tarafından yakın tarihli bir ankete göre, restoranların yaklaşık yüzde 40’ı çalışma saatlerini kısaltırken, restoran, pub ve otellerin üçte birinden fazlası 2023’ün başlarında iflas ve hatta kapanma tehlikesiyle karşı karşıya kalabilir.

Noel tatili, barlar ve restoranlar için bir yıl sonu kefareti olarak gelmişti. Ancak şimdi, insanları dışarıda yemek yemekten caydıran yaşam maliyeti krizi ve iptal edilen tatil partisi rezervasyonlarını tetikleyen demiryolu grevlerinin çifte darbesiyle bozulma riskiyle karşı karşıya.

British Beer and Pub Association’ın strateji ve politika direktörü Andy Tighe, “Yıl sonunda restoranlar için ciddi bir kırılma noktası var” dedi. “Tren çarpmaları, pastanın kremasındaki vişne gibidir.”

Batı Londra’daki River Cafe. Şehirdeki restoranlar İtalya, İspanya ve Yunanistan’dan çok sayıda garson, şef ve barmen işe alırdı. O yetenek havuzu kurudu. Kredi… The New York Times için Mary Turner

Endüstri, Avrupa Birliği’nden gençlerin restoranlarda çalışmak üzere İngiltere’ye gelmeleri için iki yıllık daha fazla vize vermesi için Muhafazakar hükümetle lobi yapıyor. Ayrıca sürecin daha az maliyetli ve bürokratik olması için çağrıda bulunuyorlar. Restoran çalışanlarının üretken olduklarını, genellikle Ulusal Sağlık Hizmetlerine yük olmadıklarını ve genellikle birkaç yıl sonra evlerine döndüklerini iddia ediyorlar.

Londra’da başlayıp tüm dünyaya yayılan bir özel üye kulüpleri zinciri olan Soho House’un kurucusu Nick Jones, “Genellikle gençler ve paralarını taşrada harcıyorlar” dedi. “Bazı şeylerde yetenekli oldukları için gelen insanlar olduğunu gerçekten düşünüyorum.”

Bay Jones, hükümetin sorunu ele almayı reddetmesinin İngiltere’nin en hızlı büyüyen endüstrilerinden birinin geleceğini tehdit ettiğini söyledi. “İnsanları restoranlara yatırım yapmaktan ve restoran açmaktan alıkoyacak” dedi.

Sorun şu ki, küçük teknelerle Manş Denizi’ni geçen sığınmacıların sayısındaki artıştan sonra, son birkaç ayda göç daha da endişe verici bir sorun haline geldi. Başbakan Rishi Sunak, partisinin sağ kanadından sayıları artırmaması, azaltması yönünde baskı görüyor.

Britanya, her halükarda, Avrupalı komşuları için daha az çekici bir yer. Bazıları Brexit oylamasından sonra evlerine gitti; diğerleri salgın sırasında ayrıldı ve bir daha geri dönmedi.

Londra’nın batısındaki Hammersmith’te ünlü bir İtalyan restoranı olan River Cafe’nin sahibi olan Ruth Rogers, oraya yaz gezileri sırasında İtalya’dan garsonlar alırdı.


“Normalde, İtalya’dayken gerçekten iyi bir garsonla tanıştığımda, ‘Neden Londra’ya gelmiyorsun?’ derdim” dedi. “Geçen yıl Venedik’te birine söyledim ve ‘Yapamam’ dedi. Bizi istemiyorsun.’”

River Cafe’nin soldan ikinci sahibi Ruth Rogers, yurt dışında gelecek vadeden işçileri işe almanın zorlaştığını söyledi. Kredi… The New York Times için Mary Turner

Bayan Rogers, River Cafe’de tam personel bulundurmayı başarırken, bunun Brexit’ten bu yana çok daha zor hale geldiğini söyledi. Son zamanlarda, son derece saygın bir sommelier’den İngiliz vizesi almak için 10.000 pound’dan fazla veya yaklaşık 12.000 $ tıslamak zorunda kaldı. Ve River Cafe’nin sorunları, diğer bazı tanınmış Londra restoranlarının yanında önemsiz kalıyor.

Ünlü bir şef olan Jason Atherton, geçen ay London Evening Standard’a 350 boş pozisyonu veya kabaca personelinin üçte birini dolduramazsa, gelecek yıl birkaç restoranını kapatmak zorunda kalacağını söylediğinde endüstride bir ürperti yarattı. Bay Atherton görüşme talebini reddetti.

Bay Frieda’nın restoranları — Islington’daki Trullo; ve Padella’nın Borough Market ve Shoreditch’teki iki ileri karakolu müşteri sıkıntısı çekmiyor. Yavaş pişirilmiş domates soslu tagliarini veya sekiz saatlik Dexter dana incik ragù ile pappardelle için rezervasyon kabul etmeyen Padella’nın dışında kuyruklar oluşuyor.

Ancak kıtadan eleman eksikliği nedeniyle, Bay Frieda işçiler için evine daha yakından bakmak zorunda kaldı. Bu bir eğitim zorluğu, dedi, çünkü genç Britanyalılar Akdeniz ülkelerinin yemek ve şarap kültürüne batmış değiller.

Bay Frieda, Padella gibi restoranlarında personel bulmak için evine daha yakından bakmak zorunda kaldı. Ancak eğitim zorlu geçti” dedi. Kredi… The New York Times için Mary Turner

Gülerek, “İçmediği sürece birinin bir kadeh şarap içtiğini hiç görmediler,” dedi. “Oraya varırlar ama bu bir yolculuktur.”

Bazı restoran işletmecilerine göre iş gücü krizi, sektörlerindeki hayal gücü eksikliğini yansıtıyor. Daha esnek çalışma saatleri sunan restoranların daha fazla kadın çalıştırabileceğini söylüyorlar. Ayrıca, bir restoranda çalışmanın emeklilik sonrası çekici bir aktivite olabileceği yaşlı insanları da işe alabilirler.

Londra’nın önde gelen restoran işletmecilerinden biri olan ve yakın zamana kadar Wolseley, Fischer’s ve Delaunay’ın sahibi olan Jeremy King, İngiliz restoranlarının ülkedeki bekleme masaları gibi işlere karşı kültürel bir önyargıyı da aşması gerektiğini söyledi.

İlkbaharda yeni bir restoranla işine geri dönmeyi planlayan Bay King, “İngilizler için insanlara hizmet etmek rezillik ve damgalama gibi görünüyor” dedi. “Personelimize inanmadıkları, restoranların bir kariyer olabileceğini göstermedikleri için restoran işletmecilerini hâlâ suçluyorum.”
-
 
Üst