Neretva Nehri’nin çok aşağıda parıldayan soğuk suları ile nefes kesen köprünün kaygan, parıldayan taşları üzerinde dengede duran Amir Hanic, burnunu kaldırıyor ve son nefesini alıyor. Yukarıya veya aşağıya bakmadan, sadece dümdüz ileriye, köprüden atlıyor, elleri ve ayakları, bir kuşun uzanmış kanatları gibi gergin.
İnişi sadece birkaç saniye sürüyor, ancak onu köprüde çevreleyen seyircinin toplu bir “Ooh!” Diye haykırmak için zamanı var. – hayranlık ve korku karışımı. Amir yüzeyin altında kaybolur, sonra yeniden ortaya çıkar ve sanki hiçbir şey olmamış gibi hızla kıyıya geri döner. Birkaç dakika içinde köprüye geri tırmanıyor.
Dalgıçlar köprüden atlamak için sıranın kendilerine gelmesini bekliyor.
Amir ve yerel dalış kulübünden arkadaşları, Bosna’nın güneyindeki Mostar kentine dalarak, yaklaşık 400 yıl öncesine dayanan bir geleneği onurlandırıyorlar – “Osmanlı döneminde, Orta Çağ’a kadar”, diyor Amir yüzünü silerek. bir havlu. “Kültürel mirasımızı koruyoruz ve köprüden geçişi temiz tutuyoruz.”
Mostar Köprüsü’nün bekçileri biziz” diye ekliyor.
Bir dalgıç iner.
Mostar’daki köprüden ilk kaydedilen dalış – Eski Köprü veya Stari Most olarak bilinir – inşasından yaklaşık 100 yıl sonra 17. yüzyılda gerçekleşti. 1968’den beri şehir, dünyanın her yerinden katılımcıları çeken yıllık bir yaz dalış yarışması düzenlemektedir.
Yaklaşık 75 fitlik düşüşe göğüs geren (nehrin yüksekliğine göre değişir) bu aşırı numara, sağlıklı bir cesaret dozu gerektirir. Ama Amir nehirden köprüye çıkarken, eski taş merdivenleri, pitoresk sokakları, çarşıdaki müzisyenlerin fonunu geçerek yürürken, başka bir görevi vardır. Elinde bir çizgi ile seyirci kalabalığından bağış toplar.
“Bugün dalışım bitti,” diye haykırıyor, hala köprünün kenarında dengede dururken – ama bu sefer kolunu kalabalığa doğru uzatıyor. “Şimdi kulübümüz için biraz para toplamam gerekiyor.”
Admir köprünün tepesinde duruyor.
Temmuz 2021’de fotoğrafçı Alessio Mamo ile Bosna’ya gittiğimde, gezimizin çoğu 1990’larda Yugoslavya parçalanırken üç etno-milliyetçi grup arasında savaş patlak verdiğinde bölgeyi kasıp kavuran şiddetin gölgesinde gerçekleşti: Ortodoks Hıristiyan Sırplar, Katolik Hırvatlar ve Boşnaklar veya Bosnalı Müslümanlar.
İlk varış noktamız, Temmuz 1995’te Bosnalı Sırp güçleri tarafından yaklaşık 8.000 Müslüman erkek ve oğlanın vahşice öldürülmesini anan genç bir Bosnalı, Sırp, Kosovalı, Karadağlı ve Makedon nesliyle tanıştığımız Srebrenica-Potocari Anıtıydı.
Daha sonra başkent Saraybosna’ya ve köprü şehri Mostar’a gittik.
16. yüzyılda inşa edilen orijinal köprü 1993’te yok edildi. 2004’te özenle sadık bir kopya tamamlandı.
Geçen yıl içinde, pek çok Boşnak, yakın korkuları şimdi yatışmış olsa da, ülkenin yeniden parçalanmanın eşiğine geldiğinden korktu. Yine de, Mostar’daki köprü dalgıçları, hoş bir dikkat dağınıklığı ve merak duygusu sunuyor. Onları daha önce bir belgeselde izlemiştim, ancak ancak güzel köprüye vardıktan sonra mimari ihtişamını ve dalış geleneğinin değerini – ve cüretini – tam olarak anlayabildim.
Köprü, 1993 yılında acımasız Hırvat bombardımanıyla yıkıldığında, saldırı, dalgıçların çoğuna ait olan Bosnalı Müslüman kültürünün kalbine bir darbe oldu. Geleneklerini sürdürmenin bir yolu olarak, bir grup dalgıç, yedek platform olarak derme çatma bir iskele kullandı.
Onunla tanıştığımda 24 yaşında olan Amir o zaman doğmamıştı bile. Ancak dalış kulübündeki bir diğer adam, Admir Deliç, o sırada 18 yaşındaydı ve akranlarının platformdan dalış yaptığını görünce, risklere rağmen onlara katılmaya mecbur hissetti.
Admir bana, “İskeleden atlamak çok daha zor ve tehlikeliydi” diyor. “Yaralanma riskini göze alarak acele etmen gerekiyordu.” Ancak bugün bile, her dalışın hala bir meydan okuma olduğunu ve en üst düzeyde konsantrasyon gerektirdiğini söylüyor.
Mostar Dalış Kulübü üyesi Amir Haniç, turistlerden para topluyor.
Admir’in Temmuz ve Ağustos ayları arasındaki en yoğun turizm sezonunda 10 veya 12 kez dalış yaptığı günler olduğunu söylüyor. O kulübün salonunda kahvesini yudumlarken ben onunla teneffüs sırasında konuşuyorum. Onun arkasındaki duvarda, farklı tarihsel dönemlerde köprünün ve muhteşem başarıları sırasında dalgıçların resimleri ve resimleri var.
“Mostarlı genç bir adam olarak kendimi neredeyse dalmak zorunda hissettim” diyor. “Er ya da geç, hepimiz erkekler bunu bir geçit töreni gibi yapmak zorundaydık. Hiç durmayanlardanım. Bu benim işim.”
Köprünün resimleri şehrin her yerinde satılıyor.
Bugünkü Eski Köprü bir kopyadır. UNESCO’nun Dünya Miras Listesi’ne girişine göre, “uzlaşmanın, uluslararası işbirliğinin ve çeşitli kültürel, etnik ve dini toplulukların bir arada yaşamasının sembolü” olan yapının Osmanlı dönemi teknikleri kullanılarak yeniden inşası 2004’te tamamlandı. .
Gün batımı yaklaşırken, Admir’in ailesinin yanına dönmeden önceki son dalışının zamanı gelmiştir. Bu arada Amir zaten günlük emekli oldu. Dalma cesaretini bir kez daha toplayan genç gardiyan, bir barda biraz müzik dinleyerek, bir grup turistin kalabalığı arasında dinlenerek oturuyor.
Köprüde bir müzisyen.
Marta Bellingreri, İtalyan bir araştırmacı ve muhabirdir. çalışmalarını takip edebilirsiniz Instagram ve heyecan .
Alessio Mamo Katanya, Sicilya merkezli bir İtalyan foto muhabiridir. çalışmalarını takip edebilirsiniz Instagram ve heyecan .
New York Times Seyahatini Takip Edin üzerinde Instagram , heyecan ve Facebook . Ve haftalık Travel Dispatch bültenimize kaydolun Daha akıllı seyahat etme konusunda uzman ipuçları ve bir sonraki tatiliniz için ilham almak için. Gelecekte bir kaçamak mı hayal ediyorsunuz yoksa sadece koltukla seyahat mi ediyorsunuz? göz atın 2022 için 52 Yer listesi .
-
İnişi sadece birkaç saniye sürüyor, ancak onu köprüde çevreleyen seyircinin toplu bir “Ooh!” Diye haykırmak için zamanı var. – hayranlık ve korku karışımı. Amir yüzeyin altında kaybolur, sonra yeniden ortaya çıkar ve sanki hiçbir şey olmamış gibi hızla kıyıya geri döner. Birkaç dakika içinde köprüye geri tırmanıyor.
Dalgıçlar köprüden atlamak için sıranın kendilerine gelmesini bekliyor.
Amir ve yerel dalış kulübünden arkadaşları, Bosna’nın güneyindeki Mostar kentine dalarak, yaklaşık 400 yıl öncesine dayanan bir geleneği onurlandırıyorlar – “Osmanlı döneminde, Orta Çağ’a kadar”, diyor Amir yüzünü silerek. bir havlu. “Kültürel mirasımızı koruyoruz ve köprüden geçişi temiz tutuyoruz.”
Mostar Köprüsü’nün bekçileri biziz” diye ekliyor.
Bir dalgıç iner.
Mostar’daki köprüden ilk kaydedilen dalış – Eski Köprü veya Stari Most olarak bilinir – inşasından yaklaşık 100 yıl sonra 17. yüzyılda gerçekleşti. 1968’den beri şehir, dünyanın her yerinden katılımcıları çeken yıllık bir yaz dalış yarışması düzenlemektedir.
Yaklaşık 75 fitlik düşüşe göğüs geren (nehrin yüksekliğine göre değişir) bu aşırı numara, sağlıklı bir cesaret dozu gerektirir. Ama Amir nehirden köprüye çıkarken, eski taş merdivenleri, pitoresk sokakları, çarşıdaki müzisyenlerin fonunu geçerek yürürken, başka bir görevi vardır. Elinde bir çizgi ile seyirci kalabalığından bağış toplar.
“Bugün dalışım bitti,” diye haykırıyor, hala köprünün kenarında dengede dururken – ama bu sefer kolunu kalabalığa doğru uzatıyor. “Şimdi kulübümüz için biraz para toplamam gerekiyor.”
Admir köprünün tepesinde duruyor.
Temmuz 2021’de fotoğrafçı Alessio Mamo ile Bosna’ya gittiğimde, gezimizin çoğu 1990’larda Yugoslavya parçalanırken üç etno-milliyetçi grup arasında savaş patlak verdiğinde bölgeyi kasıp kavuran şiddetin gölgesinde gerçekleşti: Ortodoks Hıristiyan Sırplar, Katolik Hırvatlar ve Boşnaklar veya Bosnalı Müslümanlar.
İlk varış noktamız, Temmuz 1995’te Bosnalı Sırp güçleri tarafından yaklaşık 8.000 Müslüman erkek ve oğlanın vahşice öldürülmesini anan genç bir Bosnalı, Sırp, Kosovalı, Karadağlı ve Makedon nesliyle tanıştığımız Srebrenica-Potocari Anıtıydı.
Daha sonra başkent Saraybosna’ya ve köprü şehri Mostar’a gittik.
16. yüzyılda inşa edilen orijinal köprü 1993’te yok edildi. 2004’te özenle sadık bir kopya tamamlandı.
Geçen yıl içinde, pek çok Boşnak, yakın korkuları şimdi yatışmış olsa da, ülkenin yeniden parçalanmanın eşiğine geldiğinden korktu. Yine de, Mostar’daki köprü dalgıçları, hoş bir dikkat dağınıklığı ve merak duygusu sunuyor. Onları daha önce bir belgeselde izlemiştim, ancak ancak güzel köprüye vardıktan sonra mimari ihtişamını ve dalış geleneğinin değerini – ve cüretini – tam olarak anlayabildim.
Köprü, 1993 yılında acımasız Hırvat bombardımanıyla yıkıldığında, saldırı, dalgıçların çoğuna ait olan Bosnalı Müslüman kültürünün kalbine bir darbe oldu. Geleneklerini sürdürmenin bir yolu olarak, bir grup dalgıç, yedek platform olarak derme çatma bir iskele kullandı.
Onunla tanıştığımda 24 yaşında olan Amir o zaman doğmamıştı bile. Ancak dalış kulübündeki bir diğer adam, Admir Deliç, o sırada 18 yaşındaydı ve akranlarının platformdan dalış yaptığını görünce, risklere rağmen onlara katılmaya mecbur hissetti.
Admir bana, “İskeleden atlamak çok daha zor ve tehlikeliydi” diyor. “Yaralanma riskini göze alarak acele etmen gerekiyordu.” Ancak bugün bile, her dalışın hala bir meydan okuma olduğunu ve en üst düzeyde konsantrasyon gerektirdiğini söylüyor.
Mostar Dalış Kulübü üyesi Amir Haniç, turistlerden para topluyor.
Admir’in Temmuz ve Ağustos ayları arasındaki en yoğun turizm sezonunda 10 veya 12 kez dalış yaptığı günler olduğunu söylüyor. O kulübün salonunda kahvesini yudumlarken ben onunla teneffüs sırasında konuşuyorum. Onun arkasındaki duvarda, farklı tarihsel dönemlerde köprünün ve muhteşem başarıları sırasında dalgıçların resimleri ve resimleri var.
“Mostarlı genç bir adam olarak kendimi neredeyse dalmak zorunda hissettim” diyor. “Er ya da geç, hepimiz erkekler bunu bir geçit töreni gibi yapmak zorundaydık. Hiç durmayanlardanım. Bu benim işim.”
Köprünün resimleri şehrin her yerinde satılıyor.
Bugünkü Eski Köprü bir kopyadır. UNESCO’nun Dünya Miras Listesi’ne girişine göre, “uzlaşmanın, uluslararası işbirliğinin ve çeşitli kültürel, etnik ve dini toplulukların bir arada yaşamasının sembolü” olan yapının Osmanlı dönemi teknikleri kullanılarak yeniden inşası 2004’te tamamlandı. .
Gün batımı yaklaşırken, Admir’in ailesinin yanına dönmeden önceki son dalışının zamanı gelmiştir. Bu arada Amir zaten günlük emekli oldu. Dalma cesaretini bir kez daha toplayan genç gardiyan, bir barda biraz müzik dinleyerek, bir grup turistin kalabalığı arasında dinlenerek oturuyor.
Köprüde bir müzisyen.
Marta Bellingreri, İtalyan bir araştırmacı ve muhabirdir. çalışmalarını takip edebilirsiniz Instagram ve heyecan .
Alessio Mamo Katanya, Sicilya merkezli bir İtalyan foto muhabiridir. çalışmalarını takip edebilirsiniz Instagram ve heyecan .
New York Times Seyahatini Takip Edin üzerinde Instagram , heyecan ve Facebook . Ve haftalık Travel Dispatch bültenimize kaydolun Daha akıllı seyahat etme konusunda uzman ipuçları ve bir sonraki tatiliniz için ilham almak için. Gelecekte bir kaçamak mı hayal ediyorsunuz yoksa sadece koltukla seyahat mi ediyorsunuz? göz atın 2022 için 52 Yer listesi .
-